top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשני אדמון וצר

משבר גיל ארבעה חודשים

משבר גיל ארבעה חודשים, בואו נדבר על זה רגע....

התינוק הקטן שלנו משתנה כל הזמן מרגע הולדתו, מכל הבחינות, הוא מתפתח ומגלה דברים חדשים, לומד על העולם דרך התנועה, המגע ושאר החושים. עם ההתפתחות והלמידה חלים שינויים רבים בכל תחומי החיים - בשינה, באכילה, במשחק, בתקשורת החברתית ועוד.

שלושת החודשים הראשונים בחייו של התינוק ידועים גם כ"טרימסטר רביעי" ולא סתם זה נקרא כך. בחודשים אלה התינוק ממשיך את ההתפתחות העוברית מחוץ לרחם. הוא עסוק בהסתגלות לעולם החדש,  לומד להכיר את גופו ואת סביבתו דרך החושים המתפתחים, מערכות הגוף מתפתחות במהירות ושואבות הרבה אנרגיה, והוא ישן הרבה כדי לעבד את האינפורמציה הרבה המתקבלת.

לאט לאט התינוק מסתגל, חושיו מתחדדים, הסביבה הקרובה נעשית מוכרת והוא מתחיל להפתח אל העולם. ואז, בדיוק כשחשבנו שאנחנו כבר מכירות ממש טוב את התינוק שלנו, יודעות בדיוק מתי הוא רעב ומתי הוא עייף, כמה הוא אוכל ולמה הוא בוכה, הכל משתנה. הארוחות נהיות קצרות יותר גם בגלל שהתינוק התחזק והיניקה שלו הרבה יותר אפקטיבית וגם בגלל שכל דבר קטן מסיח את דעתו, השינה במשך היום התקצרה משמעותית ולפעמים מתגלים גם קשיים בהרדמות בלילה.  

בשלב הזה, עולה קושי שלנו האמהות. אנחנו צריכות ללמוד מחדש את התינוק שלנו, את הצרכים החדשים שלו, את הקשיים החדשים שמשתנים עם הגיל, ולהסתגל בעצמנו למצב חדש. זה לא קל, אבל גם לא ממש משבר, זה רק אומר שהתינוק שלנו גדל ומתפתח, הוא מגלה את העולם, מתחיל ליצור תקשורת חברתית על ידי יצירת קשר עין כיוון שהראיה שלו ממוקדת יותר, מתחיל להביע עצמו דרך מחוות כמו חיוך לאמא שמדברת אליו, למגע שלה, לצעצוע נחמד. הוא מתנועע יותר, ונהנה מהתנועה ומהשליטה בגוף שלו, מערכת העיכול שלו כבר הסתגלה ולכן הוא יכול להפנות יותר אנרגיה כדי לגלות את הסביבה וללמוד עוד ועוד דברים חדשים, והכל כל כך מסקרן, והכל חדש, אז למה לישון...?

תחשבו שאתם מגיעים לעולם אחר חדש, שונה לגמרי מהעולם שאנחנו מכירים, ואתם רק רוצים להספיק לראות ולגלות כמה שיותר. כך גם התינוק שלנו, מגלה פתאום משהו חדש, מפתיע, מסעיר ומסקרן.

בואו ננסה לזכור שלצד הקושי שלנו יש גם המון שמחה על התינוק הקטן שגדל ומתפתח. זה השלב שבו אנחנו גם ממש מתחילות להנות ממנו, מצליחות לתקשר איתו, לשחק איתו וליצור יחד חוויות משותפות שהן מעבר לאכילה ושינה. עוד מעט הוא יגדל עוד וכל גיל מביא איתו את הקשיים שלו, עוד מעט יצאו לו שיניים ואז יגיע "גיל שנתיים הנורא", ואם נתייחס לכל שלב כזה כאל משבר יהיה מאוד קשה לנו ולתינוק שלנו להסתגל למצבים חדשים, אבל אם נצליח להכיל את הקושי של כל תקופה ולראות איך הוא תורם להתפתחות התינוק שלנו (וזה בסדר להעזר באנשי מקצוע כדי להתמודד עם הקשיים), נוכל להנות מהתינוק שלנו שהולך וגדל, והכי חשוב זה להנות ממנו כי הוא גדל כל כך מהר...


25 צפיות0 תגובות
bottom of page