top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשני אדמון וצר

תקשורת של תינוקות - לא רק קשר עין

החיוך הראשון. איך הוא מרגיע אותנו כשהוא מופיע בפעם הראשונה. תקשורת ראשונית של ממש עם התינוק המתוק שלנו.

בסביבות גיל 6-8 שבועות מופיע לראשונה חיוך כתגובה לפנים או לקול, בעיקר של מישהו מוכר. חיוך חברתי כזה הוא תחילתה של התקשורת הלא מילולית שתתפתח בהדרגה, ככל שהתינוק יגדל, גם למחוות תקשורתיות שיקבלו בהמשך אופי שפתי.


התינוק נולד כשהוא "מכוון" ליצירת תקשורת, לצלילים של שפת אמו ולפנים אנושיות. כבר בשבועות הראשונים יפנה התינוק את ראשון לעבר מקור קול, ויניע את הלשון והשפתיים כאשר נדבר אליו מקרוב, כחיקוי של תנועות השפתיים שלנו.

סביב גיל 3-6 חודשים מתחיל התינוק למלמל ולהשמיע קולות וצלילים ואפשר לנהל עם התינוק "שיחות" כאשר התינוק מגיב בקולות כתגובה לדיבור שלנו.

בהמשך ההתפתחות יופיעו גם מחוות תקשורתיות כמו הצבעה למשל. לקראת גיל 9 חודשים ניתן לראות גם קשב משותף כאשר התינוק יוצר קשר עין עם האם ועם אובייקט מסויים ומוודא שהאם רואה את אותו אובייקט בו הוא מתעניין.

לקראת גיל שנה מתחילות להופיע "קדם מילים", כלומר רצף קבוע של צלילים שהילד מייחס למילה מסויימת, כמו לדוגמא "הם" לאוכל או "הב" לכלב. בהמשך, סביב, גיל שנה יתחילו להופיע מילים ראשונות של ממש.


כלומר, התקשורת של התינוק מתחילה הרבה לפני הופעת המילים הראשונות על ידי מחוות, קולות וצלילים וגם חיוך. לכן חשוב לדבר אל התינוק ולהגיב לכל ניסיון תקשורתי שלו כבר מההתחלה




23 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page